Ян Амос Коменський: той, хто потурбувався про перерви й канікули
Перша неділя жовтня — професійне свято працівників освіти. Дзвінки на уроки, старші й молодші класи, зошити й підручники — ось із чого складається життя вчителя. Та воно було б зовсім не таким, якби не Ян Амос Коменський.
Новаторські ідеї Коменського
Цей чеський мислитель — фундатор педагогіки як окремої науки. Це він запропонував, щоб учні ділилися на класи відповідно до свого віку і підготовки, це завдяки йому у школі з'явилися уроки і перерви. Саме Коменський запровадив поняття навчального року з поділом його на 4 чверті і канікули між ними. Педагог наполягав також на тому, аби прийом учнів до школи відбувався один раз на рік – восени. Ти скажеш: «А що ж тут дивного? Цілком звичні речі!». Однак у XVII столітті, за життя Яна Амоса Коменського, усі ці ідеї — уявляєш собі? — були революційними!
За системою навчання, яка панувала на той час, учитель працював індивідуально з кожним учнем. Під його опікою могло бути одночасно 7-8 школярів. Вони мали різний ступінь підготовки, а тому вивчали різний матеріал. До того ж, навчання полягало передусім у зазубрюванні інформації. Коменський піддав різкій критиці такий підхід до навчання і науково обґрунтував переваги класно-урочної системи.
Хто вигадав підручник з картинками?
Сам Ян Амос Коменський почав працювати вчителем у 22 роки, і незабаром почав реформувати процес навчання в школі задля того, аби зробити його привабливим для дітей. Він використовував на заняттях малюнки, водив учнів на прогулянки на природу, знайомив школярів не лише з книгами, а і з предметами та явищами, які їх оточували. Згодом він написав чотиритомну книгу «Велика дидактика», у якій виклав свої педагогічні погляди.
Коменський вважав, що розум людини спроможний охопити все, що завгодно. Для цього потрібно навчатися послідовно і поступово, дотримуючись таких правил: «від близького до далекого», «від цілого до окремого», «від знайомого до незнайомого».
Ще одна революційна книга Коменського — «Світ чуттєвих речей в картинках». Це був перший в історії підручник з ілюстраціями, які полегшували дітям засвоєння навчального матеріалу. Тож якщо Ти любиш розглядати картинки у підручниках, подумки подякуй за це Яну Амосу Коменському!
Власний приклад — найкращий вчитель!
Коменський вважав професію вчителя «найпочеснішою під сонцем». Учителями, на його думку, мали бути найкращі з-поміж людей. А тому й вимоги до них Ян Амос Коменський ставив високі: чесність, працьовитість, любов до учнів. Найбільша ж турбота вчителя — захоплювати школярів своїм прикладом.
А у Твоїй школі є вчитель, з якого Ти хочеш брати приклад?
Ян Амос Коменський: той, хто потурбувався про перерви й канікули
Щоб залишити коментар авторизуйтесь
Коментарі: